Blog van IVA Business School – Floran Dubbelman
De Toyota Mirai is een indrukwekkende auto die met waterstof als brandstof een bijzonder rijgedrag en comfort biedt. Onze ervaringen met de auto waren zeer positief, vooral op lange stukken snelweg in Duitsland. De auto rijdt soepel en stil, met een gemiddeld verbruik van ongeveer 1,2 kg waterstof per 100 kilometer, zelfs bij hogere snelheden op de Autobahn. Het tanken in Duitsland verliep zonder problemen; de infrastructuur daar is relatief goed ontwikkeld. Helaas hadden we in Zwitserland minder geluk, waar de pompen storingen hadden en we niet konden tanken.
Wat de Mirai nog specialer maakt, is de innovatieve technologie achter de auto. Waterstof wordt gecombineerd met zuurstof in de brandstofcel om elektriciteit te genereren, en het enige afvalproduct is water. Het tanken van waterstof is ook razendsnel in vergelijking met het opladen van een elektrische auto: binnen een paar minuten ben je weer op weg. Bovendien is de Toyota Mirai de eerste waterstofauto die sinds 2015 op de markt is, en hij heeft een actieradius van ongeveer 400 kilometer op een volle tank.
Leuke weetjes over de Mirai: het model heeft een baanbrekende geschiedenis. Wist je dat waterstoftechnologie oorspronkelijk werd ontwikkeld in de jaren ’30? Bovendien werd deze technologie in de jaren ’60 gebruikt voor NASA-missies zoals Apollo 11, waar het energie leverde voor de ruimtevaarders. De Toyota Mirai bouwt voort op die technologie, maar dan voor dagelijks gebruik op de weg. Een ander opvallend feit is dat de Mirai “toekomst” betekent in het Japans, een passende naam voor een voertuig dat pioniert in duurzame mobiliteit.
Al met al biedt de Toyota Mirai een comfortabele rijervaring en is het een serieus alternatief voor wie duurzaamheid nastreeft. Het grootste obstakel blijft de beschikbaarheid van waterstoftankstations, maar naarmate deze infrastructuur groeit, wordt de Mirai steeds aantrekkelijker als dagelijks vervoermiddel.