Jos van Stratum, sponsor van de Waterstof Challenge:
‘Waterstof heeft de toekomst’
Het Eindhovense autobedrijf Ebby Road is sponsor van de Waterstof Challenge die eind dit jaar wordt verreden. Opvallend is de naam van het bedrijf en het businessmodel van eigenaar Jos van Stratum. Hij verkoopt uitsluitend gebruikte waterstofauto’s van het merk Toyota, model Mirai. Hij behoort daardoor tot de pioniers in de jonge waterstofwereld. Of beter, hij is dé pionier omdat hij de eerste particuliere waterstofauto in Nederland reed.
Allereerst de naam van het bedrijf Ebby Road. Ebby is de voornaam van zijn tienjarige dochter en Road is een knipoog naar Abbey Road in Londen waar de befaamde gelijknamige studio’s gehuisvest zijn en onder andere The Beatles legendarische albums opnamen. En toeristen in de pre-coronatijd dagelijks over het beroemde zebrapad de weg overstaken, soms met gevaar voor eigen leven.
Te vroeg
Jos van Stratum besloot 10 jaar geleden zijn eeuwoude groothandel in vlees voor de horeca te verkopen. Hij bleef echter in dienst van het bedrijf en nam het vleestransport voor zijn rekening. Hij verkocht de diesel aangedreven koelwagens en schafte milieuvriendelijkere Mercedes Sprinters op CNG (aardgas) aan. “Dat heb ik 5 jaar gedaan. Mijn aanpak had minder toegevoegde waarde dan ik vooraf had ingeschat. Horeca-ondernemers zagen niet dat ik schoon bezig was. Die keken daar helemaal niet naar. Voor hen was alleen belangrijk dan ze hun goederen op tijd ontvingen. Ik was misschien nog iets te vroeg met deze aanpak.”
“Eigenlijk is dat nu ook weer het geval met de verkoop van de Toyota Mirai’s op waterstof. Ik ben een early adaptor, ik probeer de verkoop van waterstofauto’s van de grond te krijgen. Er zijn maar vijf waterstof tankstations in Nederland. Er staan voor dit jaar zes nieuwe tankstations in de planning. Ik heb meerdere jonge tweedehands auto’s ingekocht want ik verwacht dat ik een gat in de markt heb ontdekt. Mijn auto’s zijn eigenlijk als nieuw. Normaal kosten ze nieuw 80 duizend euro. Ik lever ze ongeveer voor de helft van de nieuwprijs in Nederland, afhankelijk van bouwjaar en kilometerrage. Ik heb er al acht verkocht. Aan mensen die ook voorop willen lopen bij nieuwe ontwikkelingen. Schoon willen autorijden. Veelal hebben ze al jaren ervaring met Toyota en willen ze dit merk blijven rijden. De Mirai is een fantastische auto. En goedkoop in onderhoud. Je betaalt geen wegenbelasting tot 2025 en nul bpm. En voor zakelijke rijders is het ook erg interessant, zij betalen namelijk maar 4 procent bijtelling over de gehele catalogusprijs. En je hebt bijna geen onderhoud. Alleen om de paar jaar nieuwe banden en nieuwe remblokken en twee filters vervangen. Meer niet.”
Veilig
“Het zou natuurlijk mooi zijn als iedereen op waterstof zou rijden. Er komt alleen schoon water uit de uitlaat. Je vervuilt het milieu niet. Ik geloof echt in waterstof. Een waterstofauto is schoon en veilig. De fabrikanten hebben de techniek onder controle. Tanken, rijden en opslag zijn veilig. Toyota heeft ook een crashtest gegaan. Zelfs bij een ‘roll-over’ crashtest waren de H2 tanks nog in orde. Ik las vorige week een bericht over een elektrische auto die vlam vatte. Niet één keer maar meerdere keren. Door de lithium batterijen laaide het vuur telkens opnieuw weer op.”
Super-mooi initiatief
“Waarom sponsor? Ik omarm het initiatief van de Waterstof Challenge. Ik vind het goed dat ze meer bekendheid willen geven aan dit type auto. Maar natuurlijk heb ik ook een commercieel belang. Ik vergroot de bekendheid van mijn bedrijf en hoop meer auto’s te verkopen onder de doelgroep. Want de deelnemers aan de Challenge zijn waterstof minded. Ik doe zelf niet mee. Ik heb al veel ervaring als rijder van een waterstofauto. Ik vind het een super-mooi initiatief maar ik laat het graag aan andere mensen over.
Uiteindelijk zullen meer mensen kiezen voor een waterstofauto. Er rijden al 250 waterstofauto’s in Nederland. Ook lopen er al treinen en bussen op waterstof en er ontstaat energievoorziening in huizen. Dus waterstof heeft de toekomst, net als ’Mirai’, wat Japans is betekent voor toekomst.“