Hogeschool Vives

Hogeschool Vives

De eerste deelnemers aan de H2 Challenge 2020, die plaats heeft op 15 en 16 mei, zijn bekend. Hogeschool VIVES uit het Belgische Kortrijk neemt met een studententeam én een team met docenten deel.

De studenten gaan op herhaling. De docenten maken hun debuut en willen tijdens deze editie zelf ervaring opdoen. Captain van het docententeam is Sam Schotte, docent Autotechnologie en onderzoeker smart mobility/electric vehicles. Een tweede reden om mee te doen is om publiciteit in Vlaanderen te generen voor het elektrisch rijden en de waterstofeconomie. “Wij willen zichtbaar maken dat autorijden op waterstof bestaat én dat het heel betrouwbaar is. Waterstof heeft bij de mensen nog steeds een connotatie met gevaar. Voertuigproducenten zouden dit niet op de markt brengen als dit niet 100% veilig en getest is. Wij hebben in België maar twee stations waar je waterstof kunt tanken. Wij willen stimuleren dat dit aantal groter wordt. Die komen er niet zomaar. Er moeten eerst meer auto’s met waterstof verkocht worden. Zo’n tankstation kost circa 2 miljoen euro. Daarvoor moet je heel veel auto’s laten tanken om het rendabel te maken. Maar het is een beetje het kip-ei verhaal. Wat komt eerst… Wij moeten nu 95 kilometer in Vlaanderen rijden om onze auto te tanken.”

‘Wij willen zichtbaar maken dat autorijden op waterstof bestaat’

Tijdens de challenge concentreren wij ons niet uitsluitend op afstand en verbruik. Je kunt ook punten verzamelen tijdens de speciale opdrachten of door landmarks te bezoeken. Wij gaan ook vooraf goed de route besturen welke wij nemen. De een levert namelijk meer punten op dan de andere.”

Sam Schotte houdt zich al een poos bezig met elektrisch rijden. Hij onderzocht met studenten de afgelopen jaren de bereikbaarheid van diverse elektrische auto’s. Vanwege met name de onduidelijkheid over dat bereik. “Zo kan een Nissan Leaf volgens de NEDC-maatstaf tot 199 km ver rijden, terwijl onze afdeling autotechnologie die de wagen als poolauto gebruikt, er slechts 115 km ver mee komt. De nieuwe meetmethode WLTP is al stuk beter maar de verschillen blijven. Wij komen via onze testcyclus tot een reëlere waarde, maar ook dat is niet ideaal. Er zijn zoveel parameters, zoals type banden en weersomstandigheden, dat je altijd rekening met een marge moet houden. Maar wij hebben redelijke resultaten behaald en daarnaast een website ontwikkeld, ev.vives.be, waarop elke geïnteresseerde kan ingeven waar hij woont en welke afstand hij wil gaan afleggen met welk type e-car. In de toekomst worden via de website ook de condities zoals de buitentemperatuur, of er al dan niet airco of verwarming aan staat, of de lichten aan of uit kunnen ingegeven. De gebruikers krijgen dan info over het bereik van de elektrische wagen en ook over de resterende energie in de batterij. Bij een elektrische auto benoemen we dit verbruik in kiloWattuur (kWh) per 100 kilometer. De fabrikant geeft bijvoorbeeld aan dat de batterij een energiehoeveelheid heeft dat voor een bepaalde type auto 95 kWh is terwijl je er in werkelijkheid maar 89 kWh effectief van kunt gebruiken. Maar dan is de accu helemaal leeg. Niemand rijdt echter zo lang. Ons systeem vertelt ook of een opgegeven afstand haalbaar is zonder oplaadbeurt onderweg. De eigenaar van een elektrische wagen kan dan via zijn gps opsporen waar hij, indien nodig, onderweg een geschikt oplaadpunt vindt.”

12 bd7600e0b0 studententeam 768

Foto 1: Studententeam

  • Jan Baeten
  • Loïc Veireman
  • Berre Vanriebeke
  • Yannick Leboeuf
  • Jens Manne

12 893b573476 docententeam 768

Foto 2: Docententeam

  • Mario Petralia
  • Bram Van kerkhove
  • Axel Vandenborre
  • Sam Schotte