Vrijdag 21 september stapten wij, Bert de Groot (BCTN), Roy van Verseveld (Vos Transport) en Caroline Koiter (Connekt, Lean & Green) in de Hyundai IX35 (met dank aan Van der Linden Groep) voor de 24 uurs waterstofchallenge met als doel Malmö in Zweden te bereiken.
Zweden, het land van ABBA, en wij pakken de kans om te ervaren hoe het is om op waterstof te rijden. Waarom? Roy: “we zitten in de Clean Tech Regio Deventer en Apeldoorn. Zij kwamen met het verzoek of ik mee wilde doen.” Waarom heb je Bert mee gevraagd? “We werken samen met BCTN aan de port of Deventer en ik zocht een enthousiaste partner”. Bert: “Vanuit BCTN zijn we bezig met radicale vergroening en daarvan is waterstof een van de opties.” Caroline is vanuit Lean & Green de verbindende factor tussen BCTN en Vos Transport, die allebei 2 sterren hebben binnen het Lean & Green programma, dat staat voor 100% collaboration, 0% emission staat.
SOS
We moeten op zoek gaan naar oplossingen die geen emissie veroorzaken. Daarbij is het uiteraard van belang hoe het opgewekt wordt. Het moet wel duurzaam opgewekt kunnen worden.
Onze bedrijven willen voorop lopen wat betreft duurzame technieken, ontwikkeling en samenwerking. Helaas denkt niet iedereen zo: de vervuiler betaalt nu niet en duurzaam transport is meestal geen beslissingsfactor. In veel tenders wordt duurzaamheid niet eens meegenomen als verzoek.
Money, Money, Money
Er is nog veel financiële ondersteuning nodig om de waterstofontwikkeling in Nederland op gang te laten komen. Los van de discussie of nou op elektrisch of waterstof ingezet moet worden, is de infrastructuur in Nederland nog niet toereikend. Net als bij elektrisch rijden is hier ook sprake van het kip en het ei verhaal. We geloven erin dat waterstof naast elektrisch de toekomst heeft om zero emission na te streven. Zeker als de benodigde elektriciteit en waterstof duurzaam opgewekt worden.
Voulez-vous
We zijn alle drie positief verrast over rijden op waterstof. De auto rijdt geruisloos en ver (een actieradius van +/- 380 km). De tankstations in Duitsland en Denemarken werkten goed, alhoewel er net weer een verschil in functionaliteit is en het elke keer weer spannend is of het vulstation werkt. Zeker als je dashboard aangeeft dat je amper meer kilometers kan maken. Het vullen met waterstof gaat snel. Met 3 minuten heb je een gevulde tank en kan je door.
The winner takes it all
We gingen uiteraard voor de winst. Maar als je de finish ruikt moet je natuurlijk wel je kop erbij houden. Net voor Osnabrück zijn we in een verschrikkelijke file terechtgekomen. We staan stil en gaan de finishtijd niet halen. We balen enorm, maar om met ABBA af te sluiten: “The loser is standing strong”.